måndag 25 maj 2009

BIR, BIM+cert, Kurs

I fredags tog Siri & jag bilen till Östra Ryd tillsammans m Cita & Schäfern Iver + hennes gubbe och Macke. Målet var KURS och det blev det med råge ! Vi hyrde en mysig stuga som var prydligt som ett litet dockskåp en mil från kursgården i Ryd. En härlig skog med fina promenader, långt ifrån civilisationen. Fredagen inleddes m föreläsning av Lars Fält m inlärning och ledarskap i fokus. Lars hade en hel del tänkvärt att ta till sig om nya & gamla rön vad gäller hund. På lördagen mötte Tobias & Jessica upp som jobbar m hund på alla möjliga sätt. Praktiskt träning hela dagen m fokus lek m hund vad fungerar, har hunden roligt eller kan jag förbättra något av de saker vi gör tillsammans ? Det roliga var efter Siri & min första ”lekuppvisning” var Tobias kommentar ;”

Det där gick ju bra, jag måste ha haft förutfattade meningar om Bullmastiffen..”

Just denna dag var husse iväg m Isa och knep ett CERT och blev BIM i Österbybruk, så nu har Isa ett CERT kvar till ett Championat J En riktigt regnig dag men vad gör det när det går bra ? ;)

Lördag kväll hade vi nosarbete- ett långbord på marken m 6 olika burkar m olika lukter och en lukt premieras. Det gick sisådär, Siri var ganska färdig aktiverad för den här dagen kan man säga... Lade sig ner när lukten av The-påsen dök upp och ville inte markera ytterliggare, eller alternativt en loj lekbåge m ryggstretch var en annan variant, hehee.

På söndagen var nog alla hundar betydligt piggare då projektet fortskred, allt varvat m trevliga fikor luncher och filmer i ämnet. Även temat rädslor dryftades. Spindeldiagram disskuterades; vad är rädslor och hur hårfina är gränserna till rädslor och vad är en ren fobi ? Vad är nedärvt, vad är miljö ? Jag är nu ännu mer övertygad vad viktigt MH är för utvärdering av individer för att inte få in rädslor i rasen. Ändå hade Tobias som höll i ämnet en del synpunkter om avläsning , men i dagsläget finns inte andra alternativ att utvärdera den menatala profilen på. Viktigt !

Uppfödaren till Bobbo var i Österbybruk under dagen och tog BIR-valp !! Kullsyskonet Maggan tog BIM, vilken dag J En nöjd hemresa för Siri och mig blev det. Jag satt i bilen och log när jag tänkte på Bobbo den lilla skrikhalsen, han gör det när han blir riktigt glad J Nu har jag massor var inspiration i bagaget till vidare träning !! Gå kurs ! =)

Inga kommentarer: